SENARAI NAMA PEMBENTANG DAN TAJUK KERTAS KERJA

BIDANG PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

(Bahasa Arab)
1
 استراتيجيات التعلّم لدى دارسي مادة اللغة العربية المتقدمة في قسم اللغة العربية وآدابها بالجامعة الإسلامية العالمية بماليزيا: التحليل الكيفيّ باستخدام برنامج ATLAS.ti أنموذجًا
 UIAM, ALIF FAHMI ABDULLAH & DR. TAUFIQ ISMAIL, aliffahmi@ipb.edu.my

2
فعّالية الطّريقة التواصلية في تعليم اللغة العربيّة للنّاطقين بغيرها،
دراسةَ تجريبيةً في مركز الدّراسات الأساسيّة التابع للجامعة الإسلاميّة العالميّة بماليزيا
UIAM, DR. AZHAR BIN MOHAMED, azhaddadmohamed@gmail.com

3
التحاور اللغوي العربي لدى المبتدئين وضرورة مراعاة الحاجات اللغوية والنفسية والاجتماعية
UIAM, DR. MAHADI MASOUD & DR. MARSUFAH ABD JALIL, mardi@iium.edu.my

4
أثر النصوص المطولة المسموعة في تعلم اللغة العربية للناطقين بغيرها
UIAM, DR. WAN RUSLI WAN AHMAD & FUAD MAHMUD RAWAS, wanrusli@iium.edu.my

5
روافد مهارة الكلام في ضوء علم اللغة التطبيقي: دراسة تحليلية لكتاب العربية المعاصرة ضمن مناهج وزارة التربية الماليزية للصف الأول المتوسط
JAIS, ERFAN ABDUL DAIM, dar3amy83@yahoo.com

6
طريقة فهم النصوص العربية المعتمدة على إستراتيجية جيكسو
UIAM, HANAN SALLEH & RAKAN-RAKAN, r_munirah@iium.edu.my

7
تعليم اللغـة العربية عبـر الوسائـط المـتـعددة ( أفـضل الممارسات من جامعـة أحـمد دحلان)
UAD, ABDUL MUKHLIS S.Ag M.Ag & DR. YOYO M.A, yoyo@tafsir.uad.ac.id

8
استراتيجيات تعزيز دافعية الطلبة غير الناطقين باللغة العربية لتعليم اللغة العربية (المدارس الثانوية بولاية بهانج نموذجا).
UIAM, NURUL HUSNA BINTI MOHAMAD TAWPIK, husnatawfiq@gmail.com

 9
أهمية تعلم المتلازمات اللفظية وتعليمها


  (Bahasa Melayu / Inggeris)
1. FAKTOR-FAKTOR KEGAGALAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI SMKA
KUIS, DR.NORFAEZAH MOHD HAMIDIN, norfaezah@kuis.edu.my

2. APLIKASI PENGGUNAAN FORMULA POLA AYAT DALAM PENULISAN TEKS ARAB DALAM KALANGAN PELAJAR ISMP BAHASA ARAB UPSI
UPSI, DR.SAIPOLBARIN  RAMLI & RAKAN-RAKAN, saipolbarin@fbk.upsi.edu.my

 3. KEPEDULIAN GURU BAHASA ARAB TERHADAP PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH
UM, HARIATUL HAFIDZAH BT MAHMAD KHORY, hariatulhafidzah87@siswa.um.edu.my

4. BAHASA ARAB UNTUK KERJAYA: ANALISIS KEPERLUAN BAHASA ARAB DALAM KALANGAN PEGAWAI DAN PETUGAS MASJID-MASJID UTAMA DI KUALA LUMPUR
UIAM, KHAIRUN NISAA BT MOHD DAN RAKAN-RAKAN, ananisa1990@gmail.com

5. ANALISIS MISKIU BACAAN TEKS BAHASA ARAB SECARA NYARING
DI UNIVERSITI ISLAM ANTARABANGSA MALAYSIA
UIAM, KHAIRUNNISA BOHARI, khairunnisa.bohari@gmail.com

6. TINJAUAN MODUL BAHASA ARAB UNTUK TUJUAN HAJI DAN UMRAH:
SATU KAJIAN KEBERKESANAN
UM, MOHD SOLLAH MOHAMED & PM DR. HAJI MOHAMMAD SEMAN sollah@kelantan.uitm.edu.my

7. AMALAN PENGAJARAN BERKESAN GURU BAHASA ARAB DI PAHANG
UM, MUSHIR BIN AHMAD & RAKAN-RAKAN, walidmuazzin80@gmail.com

8. PERSEPSI PELAJAR TENTANG PENGGUNAAN PETA MINDA DALAM PENGAJARAN KURSUS ILMU BALAGHAH DI UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS
UPSI, NAZRI BIN ATOH & DR. SAIPOLBAHRI RAMLI, nazri.atoh@fbk.upsi.edu.my

9. AMALAN PENGAJARAN BERKESAN DAN KEPUASAN BEKERJA GURU BAHASA ARAB SEKOLAH RENDAH
UM, NOR HIDAYAH BINTI JUSOH, norhidayah943@gmail.com

10. KEBERKESANAN BAHAN BANTU MENGAJAR DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB (J-QAF)
UITM, NORSHIDA BINTI HASHIM, norshidabintihashim@gmail.com

11. TMK DALAM KALANGAN GURU   BAHASA ARAB DI SEKOLAH MENENGAH AGAMA NEGERI TERENGGANU (SMANT)
UITM, PROF.MADYA DR. AZMAN BIN CHE MAT & OTHMAN BIN CHE YUSOFF

12. THE ALTERNATION OF VOCAL SOUND OF ENGLISH LOAN WORDS EXPRESSION INTO ARABIC 
UAD, RIKA ASTARI,  rika.astari@bsa.uad.ac.id

13. PEMEROLEHAN KOSA KATA BAHASA ARAB MELALUI TEKNIK DESUGGESTOPEDIA: KAJIAN KES
KPM, SITI SARAH INSYIRAH ABD RASHID, ssarah.insyirah@moe.gov.my



BALAGHAH DAN SEMANTIK

1
الاقتباس في شعر محمود الورّاق
UNISZA, MOHAMMAD AZIZIE BIN AZIZ, azizie@unisza.edu.my

2
وسائل إدراك المعنى فيما يوحي ظاهره بالمشا بهة فى القرآن لدى الناطقين بغير العربية : منهج أبي حيان الأندلسي نموذجا
UUM, MATORHE MALEE, maleemannan@gmail.com

3
مفهوم التّقْديم والتأخير عند النّحاة والبلاغيين وأثرُه في التَّعامل مع النّصوص القرآنية
UIAM, NURUL IZZAH  AZHAR DAN RAKAN-RAKAN, Izzahazhar90@gmail.com

4. “MANHAJ SHARH” OLEH KARMANI TENTANG “AL-TAKRAR AL-QURANI”
UKM, SITI NABILAH MISNAN DAN DR ZULKARNAIN MOHAMEDsitinabilah@ipb.edu.my


PERTERJEMAHAN

1.PENTERJEMAHAN LEKSIKAL QĀLA  DAN DERIVASINYA DALAM SURAH YUSUF: SATU BANDINGAN ANTARA TERJEMAHAN TAFSIR FI ZILALIL QURAN DAN TAFSIR PIMPINAN AR-RAHMAN 
UIAM, NORASMAZURA BINTI MUHAMMAD, MA & RAKAN-RAKAN, nhm3118@yahoo.com

2. TRANSLATION AS A DISCURSIVE PRACTICE (BUILDING A NEW PARADIGM OF TRANSLATION STUDIES)
UAD, FITRIA SARI YUNIANTI, S.S., M.HUM, fsyunianti@gmail.com


PRAGMATIK/ ANALISIS WACANA

1
 الإصلاح والتجديد في النظرات لمصطفى لطفي المنفلوطي
UIAM, AFAF MD DIN, afafmddin@gmail.com

2. PERBANDINGAN STILISTIK AL-QURAN DENGAN KAJIAN STILISTIK MELAYU
UITM, MOHD ZAKI ABDUL LATIFF & MUHD ZULKIFLI ISMAIL, mohdzaki@pahang.uitm.edu.my

3. ANALISIS MANHAJ IMAM ABU SULAYMAN AL-KHATTABI DALAM MEMPERBAIKI KESALAHAN BAHASA ARAB PERAWI-PERAWI HADIS MENERUSI KARYANYA ISLAH GHALAT AL-MUHADDITHIN
UKM, ENGKU AMIR HAMZAH BIN ENGKU MOHAMED NOR & ZULKARNAIN BIN MOHAMED, engkuamirhamzah@ipb.edu.my



SASTERA

1
الواقعيّة الإسلاميّة في الرواية الملايويّة الحديثة
UIAM, DR. MUHAMMAD ANWAR BIN AHMAD & RAKAN-RAKAN, m_anwar@iium.edu.my

2
أثر البيئة على شاعرية الأدباء: عبد الله بن المعتز نموذجا
UIAM, MUNADILATUL IEZZAH &  NASRRUDDIN IBARAHIM AHMAD HUSAIN, munadilatuliezzah@gmail.com